Waar en hoe willen oudere doven hun oude dag doorbrengen? Waar voelen zij zich thuis? Oudere doven hebben het nauwelijks over hun toekomst. Er rust een taboe op dit onderwerp. Door dit taboe laten zij zich niet goed informeren, maken daardoor geen geïnformeerde keuzes hoe ze hun oude dag gaan doorbrengen, wat in sommige gevallen een groot effect heeft op de kwaliteit van leven van oudere doven in heel Nederland.

Wij zijn ervan overtuigd dat dit taboe uit de wereld geholpen kan worden. Onze visie is dat door toegankelijke kennisoverdracht, oudere doven zelf in staat zullen zijn een geïnformeerde keuze te maken over hun toekomst met betrekking tot wonen, zorg en hun kwaliteit van leven.

De verschillende meningen en visies op ouder worden binnen de dovengemeenschap zijn verwerkt in een script voor een laagdrempelig interactief toneelstuk. Er is gewerkt met dove acteurs. De voertaal is gebarentaal en alle teksten van de acteurs zijn geprojecteerd, zodat iedereen het kan volgen. Het doel van de theatervoorstelling is om de verschillende visies op ouder worden bij doven op een toegankelijke manier weer te geven. Op die manier zetten we oudere doven aan het denken en gaan we met hen in gesprek over hun eigen ideeën over ouder worden.

Ben je doof of slechthorend, wil je zelf een eigen woongroep opzetten en wil je in contact komen met mensen die hier ervaring mee hebben of heb je andere vragen over dit onderwerp, mail dan je vraag naar info@stichting21stcenturyskills.nl. We helpen je graag verder!

De integrale voorstelling is te zien op onze facebook pagina: https://www.facebook.com/Stichting21stCenturySkills/videos/595268384321500/

Mede mogelijk gemaakt dankzij:

• Universiteit van Amsterdam
  • Stichtingen Vredenburgh & Theresia Spijker